Effekten af teambuilding

Vi faldt fornylig over denne reklame (Ingen teambuilding – hvor heldig har man lov at være?) hvor en mand forklarer at han hellere vil have fjernet fire visdomstænder end han vil til teambuilding. Videoen fik os til at tænke det over det ry, som teambuilding stadig har hos nogle af os.

American Airlines lavede en lignende reklame (American Airlines – Team Building) for en del år siden, hvor de også gør grin med teambuilding. Det der gør begge videoer sjove for os, er den forståelse de fremviser omkring teambuilding i en periode hvor stress og fastholdelse af medarbejdere er faktorer der er mere relevante for arbejdsgivere end nogensinde før. Hvis man ser på begge reklamer og tænker over det i et sekund, så er det jo ret vildt at virksomheder vil have deres medarbejdere til ting som dette og efterfølgende regne med at de vil få noget brugbart ud af det, som virksomhed.

Vi ved at reklamerne er humoristiske og er ment, som et komisk reklame indslag, som vi alle kan forstå og relatere til, men vi mener stadig det rejser et seriøst spørgsmål omkring teambuilding og den investering i medarbejderne det rent faktisk er.

Starter vi med udgangspunkt i reklamerne og følger denne tankegang omkring teambuilding. Hvordan kan det så være, at nogle ser det at deltage i teambuilding aktiviteter, er en negativ ting? Hvis man beder folk om at deltage i øvelser og aktiviteter, som de i bund og grund ikke har lyst til, så er det klart man ikke ser positivt på det. Dette vil i sidste ende skabe et negativt syn på teambuilding fra denne medarbejder, som der i virkeligheden bliver brugt resourcer i form af tid af penge, for kan komme med til dette og hvor man håber på et positivt udbytte af investeringen. Mange ledere kommer hurtigt til at tænke og føle, at deres medarbejdere automatisk skal sætte pris på at deltage i teambuilding, alene grundet ressourcerne der bliver brugt på deres deltagelse. Men vi ved alle at dette ikke er tilfældet hvis medarbejderen går ind til dette, med en negativ indgangsvinkel. Så er dette et spild af ressourcer for alle parter.

Det der er så vigtigt og forstå omkring teambuilding er at det er utroligt vigtigt at investeringen bliver lavet i noget der giver et positivt afkast. Ligesom tilfældet er alle andre steder i virksomhederne, så skal man investere sine ressourcer der hvor de giver noget retur. Dette også tilfældet når man skal investere i sine medarbejdere og vi hos KbhTeambuilding ser medarbejdere, som den absolut vigtigste ressource i virksomheder.

Derfor er det af absolut største vigtighed at man gør sig tanker omkring hvilken teambuilding I har behov for. Dette kan være svært bare at vide uden at have en større indsigt i hvad der findes af teambuilding og hvilke effekter det har. Derfor er det vigtigt man gør sig nogle væsentlige tanker før man bestemmer sig for hvilken type teambuilding der er den bedste for jeres team.

For at hjælpe med dette har vi samlet nogle nemme og hurtige råd, for at hjælpe jer på ved til den rigtige teambuilding.

Syv gode råd:

  1. Vælg det rigtige sted til jeres teambuilding. Vores erfaring siger os at det ofte er en god idé at komme ud af kontoret.
  2. Forvent at teambuilding kan hjælpe jer med at bygge kultur og skabe positiv energi for jeres team eller virksomhed.
  3. Brug det som en mulighed for medarbejderne til, at have samvær med hinanden og skabe anderledes positive relationer.
  4. Tænk over hvad I ønsker at få ud af jeres teambuilding fra virksomhedens og teamet synspunkt.
  5. Vær opmærksom omkring folk og deres behov. Det er ikke sikkert alle har lyst til at deltage i de samme ting.
  6. Vælg aktiviteter der har plads og muligheder til jer alle.
  7. Send agendaer ud til deltagerne før, samt opmuntre dem til det bliver en god dag. Dertil bed dem vende tilbage med den input de måtte have omkring teambuilding dagen.

Hold jer fra:

  1. At overanalysere på jeres mål og derved gøre tingene for alvorlige.
  2. At lave teambuilding til noget det ikke er, ved at forvente urealistiske udbytte.
  3. At bruge teambuilding udelukkende til at løse relationsmæssige konflikter eller lignede på arbejdspladsen.
  4. At forvente det automatisk og uden fokus, skal lærer deltagerne at arbejde bedre sammen i hverdagen.
  5. At tvinge nogen til at deltage i noget de ikke ønsker.
  6. At få folk til at føle sig skyldige hvis de vælger noget fra.
  7. At ignorere den feedback du får, både før, under og efter teambuilding dagen.

 

Med andre ord, så skal man ikke regne med at en tur på en paintball bane eller et madlavningskursus hjælper et team med at være bedre medarbejde i deres dagligdag. Men hvis teambuilding er gjort rigtigt, så kan man forvente at give sine medarbejdere en god og sjov dag, som der kan skabe positive følelser og relationer til virksomheden og kollegaerne.

For at opsummere på de to reklamer og de tanker de har sat i gang hos, så er vi faktisk meget enige i at teambuilding, hvis det er gjort forkert, kan have en negativ effekt på medarbejderne. Men hvis det derimod er gjort rigtigt, med de rigtige forventninger, det rette fokus og med deltagerne i tankerne, så kan udbytte af teambuilding være enormt. Vi ved at dette ikke er lige let for alle og det er derfor vi er her. Vi er altid klar til at sparre med jer omkring jeres teambuilding arrangementer og vi føler os sikre på at vi kan hjælpe med at guider jer i den rigtige retning.

 

Hvis i vil høre mere om hvordan vi kan hjælpe jer med at arrangere teambuilding, der sikrer at både virksomheden, teamet og medarbejderne får noget ud af jeres investering, så kontakt os endelig. I kan også se vores mest populære tilbud nederst på siden.

 

 

 KbhTeambuilding – Mulighederne er Mange

Få tilbud og gratis teambuildingøvelser!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag opdateringer om de seneste nyheder, tilbud og få tilsendt 5 sjove teambuilding øvelser til kontoret med det samme!
Nej tak!
Tak for din tilmelding.
Afmeld dig med ét enkelt klik
×
×